Thuiswerken is sinds de coronapandemie niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Maar hoe zorg je dat je contact met collega’s houdt, terwijl je thuis achter je laptop zit? Wij zetten onze tips voor verbinding maken met collega’s tijdens het thuiswerken voor je op een rij.
Alleen werken zonder collega’s
Thuiswerken lijkt voor jou wellicht heilig, er kleven ook wat nadelen aan. Vanuit huis werken zonder collega’s om je heen zorgt voor minder werkgeluk. Dat laat onderzoek van de universiteit Nyenrode van begin vorig jaar zien. De onderzoekers keken naar de verbinding met collega’s en het werkgeluk in de tweede coronagolf van 2021. In die tijd van veel thuiswerken werd face-to-face contact en informeel overleg veel gemist.
Naast het gedaalde werkgeluk kan thuiswerken ervoor zorgen dat je minder succes hebt als werknemer. Je bent namelijk succesvoller als je zichtbaar bent voor je werkgever, laten onderzoekers van de universiteit van Californië zien. Thuiswerkers maken minder snel carrière dan medewerkers die regelmatig op kantoor te zien zijn. De medewerkers die voortdurend door de manager gezien werden kregen namelijk sneller karaktertrekken als verantwoordelijk toegewezen.
Onze tips voor verbinding met collega’s tijdens het thuiswerken
Misschien heb je nu de neiging het thuiswerken vaarwel te zeggen en weer elke dag het kantoor op te zoeken, maar thuiswerken biedt ook voordelen. Die heb je vast zelf al ervaren. Om toch verbinding te houden met collega’s tijdens het thuiswerken kun je deze tips opvolgen. Zo blijf je zichtbaar bij je manager en collega’s, ondanks dat je niet op kantoor zit.
- Zorg voor video-overleg
Overleg elke week of zelfs elke dag via een videocall. Dat hoeft lang niet altijd alleen zakelijk te zijn, een grapje en wat informele praat tussendoor zijn eveneens belangrijk bij verbinding maken met collega’s. Vooral bijpraten met een klein groepje is productief: de kans is groter dat iedereen oplet en interactie heeft met elkaar. En de kans is kleiner dat iemand tussendoor zijn mailbox gaat opschonen.
- Houd de werk/privé-balans in de gaten
Bij thuiswerken is de lijn tussen werk en privé minder strak. Waarschijnlijk doen we het allemaal wel: even de was opvouwen of stofzuigen en daarna een meeting in. Zorg echter dat je het werk en privé goed gescheiden houdt en dat je niet met je hoofd nog bij de was of de kinderen zit wanneer je collega’s bijpraat. Dat is niet fijn voor jou en niet voor je collega’s omdat je zo minder productief aan het werk bent.
- Ben flexibel
De ene collega klapt makkelijk nog de laptop open in de avond terwijl de ander stipt om 17.00 uur uitlogt. Iedereen heeft zijn eigen manier van fijn werken. Ben daarom flexibel en probeer mee te denken om de sfeer positief te houden.
- Betrek collega’s bij je werk
Zit je met een vraag? Stel hem aan een collega als je er zelf niet uitkomt en vraag hem of haar even online mee te kijken. Probeer niet alles met veel gezwoeg en gesteun zelf op te lossen, ook al werk je vanuit thuis. Collega’s zijn er niet voor niets.
Een WhatsAppgroep oprichten is eveneens handig: zowel voor vragen als voor gezellige praat.
- Houd je leidinggevende op de hoogte
Zorg dat je leidinggevende weet waar je mee aan de slag bent. Hoe je dat doet? Daar kun je samen afspraken over maken. Zet je werkzaamheden iedere dag of week op de mail, geef elkaar een belletje op een vast moment of stel een rapport op.
- Kom samen met het team
Ondanks het vele thuiswerken is het belangrijk toch samen te komen voor verbinding maken met collega’s. Dat kan met bijvoorbeeld een borrel of een teamlunch. Je hoeft niet iedere week de borrelplank erbij te pakken, maandelijks bij elkaar komen is verder een optie. Maar zorg dat je jouw collega’s en manager toch ziet en bijpraat zodat je in contact blijft.
En dat hoeft niet met alle collega’s tegelijk. Woont een collega bijvoorbeeld bij jou in de buurt? Maak samen een wandeling tijdens de lunch om te praten over werk of privé.
- Duidelijke communicatie is key
Hoe je ook communiceert, duidelijke communicatie is het belangrijkste. Zorg voor een goede planning en maak duidelijke afspraken zodat je weet wat collega’s aan het doen zijn. Werk met programma’s als Teams of Google Drive zodat iedereen bij de documenten kan. Dat voorkomt een hoop irritatie wanneer blijkt dat een collega verder heeft gewerkt in de verkeerde versie van een document.
Verbinding maken met collega’s door naar kantoor te gaan
Hoe fijn thuiswerken ook kan zijn, probeer af en toe naar kantoor te gaan om die verbinding met collega’s te maken. Regelmatig face-to-face contact is erg belangrijk, net als praten over niet-werkgerelateerde dingen. Zo blijf je zichtbaar op jouw werk ondanks het alleen werken zonder collega’s vanuit huis.